Co má dítě znát při vstupu do MŠ
Co má dítě znát při vstupu do MŠ
- Samostatně si obout boty
- Poznat si svoje oblečení a ukládat na určené místo
- Samostatně se oblékat a svlékat
- Postupně se učit skládat svoje věci a udržovat ve svých věcech pořádek
- Vydržet sedět při jídle u stolu
- Samostatně se obsloužit, najíst se lžící, popřípadě příborem, pít ze skleničky
- Zvládat základní hygienické návyky – umýt si ruce mýdlem, utřít se od ručníku, ovládat kohoutek v umývárně
- Používat WC – včas dojít na WC, umět se samostatně utírat
- Používat kapesník, samostatně se vysmrkat
- Zvládnout chůzi po schodech
- Dorozumět se s ostatními
- Vědět, že ubližování je v MŠ nepřípustné
Adaptaci dítěte na MŠ velmi ulehčuje partnerská spolupráce MŠ s rodinou.
MŠ je otevřená spolupráci. Rodiče mohou volně vstupovat do tříd, a tím pomáhat dítěti se lépe adaptovat na nové prostředí.
Co dítěti ulehčí adaptaci před vstupem do MŠ:
- Dítě by nemělo být izolované od dětí – pravidelně chodit mezi děti
- Zvykat dítě na hlídání cizí osoby
- Upevňovat u dětí dovednosti a vést je k samostatnosti při sebeobsluze – nechat dítě samostatně oblékat a jíst (nekrmit)
- Při všech činnostech nechat dítěti dostatek času a nespěchat
- Ponechat dítěti dostatečný prostor pro hru a seberealizaci
- Důsledně vést děti k úklidu hraček
- Vymezit si čas pro čtení pohádek, vést děti k vnímání a porozumění čteného slova
- Povídat si s dítětem o jeho zážitcích i problémech
- Pravidelně dítě oceňovat
- Vyvarovat se výhružkám
- Nechat děti samostatně řešit problémy
Doporučení pro rodiče dětí nastupujících do mateřské školy (dále MŠ)
- Nástup dítěte do MŠ je vždy významnou událostí nejen pro dítě, ale i pro celou jeho rodinu. Tento důležitý okamžik je spojen s nejistotou a obavami, jak bude dítě tento přechod z rodiny do kolektivu zvládat a zda se podaří tento významný moment překonat bez výrazné újmy na jeho psychice. Adaptace dítěte na prostředí MŠ je dlouhodobou záležitostí a záleží nejen na přístupu rodiny, ale i na profesním přístupu pedagogů. Významným hlediskem pro úspěšnou adaptaci na MŠ je nejen věk dítěte a jeho zralost, ale i připravenost pro vstup do kolektivu dětí. K úspěšnému začlenění do skupiny vrstevníků musí dítěti pomoci rodina, ale i navázání partnerského vztahu mezi dítětem a učitelkou. Dítě se musí v MŠ cítit dobře a bezpečně.
Doporučení pro usnadnění vstupu dítěte do MŠ
- Zvykejte dítě na chvíle odloučení, začněte v domácím prostředí
- Buďte dítěti oporou a poskytněte mu pocit bezpečí (pokud o to dítě stojí, zůstaňte s ním v prvních dnech ve třídě)
- Přibalte dítěti do MŠ mazlíčka – hračku, kterou má dítě rádo a ke které má citové pouto, což mu vytvoří pocit bezpečí a usnadní adaptaci na nové prostředí
- Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do MŠ a ujistěte ho, že mu věříte, že nástup zvládne. Tím zvýšíte jeho sebedůvěru. Pokud má dítě do MŠ chodit rádo, musí k ní mít kladný vztah. MŠ proto dítěti nikdy nevyhrožujte. Vyhněte se výhružkám např. „Když budeš zlobit, nechám tě ve školce i odpoledne.“
- Pokud bude dítě při nástupu do MŠ plakat, buďte přívětivý, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo nijak protahovat, ale neodcházejte z MŠ ani narychlo nebo tajně, ani ve vzteku po hádce s dítětem.
- Plňte své sliby. Když řeknete dítěti, že přijdete po obědě, měli byste po obědě přijít.
- Za pobyt v MŠ neslibujte dítěti odměnu. Dítě prožívá stres nejen z toho, že je v MŠ bez rodičů, ale i z toho, že selže a odměnu nedostane.
- Mluvte s dítětem o MŠ, co se v MŠ dělá, přijďte se s ním podívat na prostředí , seznamte se s paní učitelkou.
- Udělejte si jasno, jak prožíváte nástup dítěte do MŠ vy. Děti dokáží velice citlivě vnímat rozpoložení rodičů a jejich úzkost. Pokud nejste přesvědčeni, že dítě do MŠ chcete opravdu dát, přehodnoťte nástup dítěte do MŠ.
- Promluvte si s učitelkou o možnosti postupné adaptace dítěte v MŠ a vašeho pobytu s dítětem ve třídě.
- Používejte stejné rituály – voďte dítě do MŠ a vyzvedávejte ve stejný čas. Podávejte dítěti přesné údaje o tom, kdy je vyzvedněte z MŠ ( po obědě, po spaní) – ne jen obecně (za chvíli, po práci atd.). Doma dodržujte pravidelný reřim – vstavějte v určitou dobu, obědvejte ve stejnou dobu,. Pokud je dítě zvyklé po obědě spát, tak klidový režim v MŠ je od 12,15 do 14,00 hodin.
Co by se nemělo nikdy dělat:
- Nenechat se obměkčit a být důslední – pokud rozhodněte, že dítě půjde do MŠ – nepolevovat.
- Nestrašit dítě pobytem v MŠ
- Nelhat o délce pobytu dítěte v MŠ – kdy ho vyzvedněte
- Neopakujte dítěti stále, že má být hodné.
Při nástupu dítěte do MŠ rodiče:
- Doprovází a vyzvedávají své dítě včas (po zahájení a před ukončením provozní doby MŠ - dle jednotlivých budov)
- Všechny věci dítěti označí a uloží ve skřínce v šatně
- Označí věci pro pobyt v MŠ, na školní zahradu a pro vycházku
- Nepřítomnost dítěte v MŠ omlouvají včas – osobně, telefonicky nebo elektronickou poštou.
- Oblékají dítě přiměřeně podle počasí.
- Nevodí dítě do MŠ nemocné (ohleduplnost vůči ostatním dětem). Každou změnu ve zdravotním stavu dítěte neprodleně hlásí učitelce.
- Pravidelně sledují nástěnky v šatně dětí a u ředitelny. Sledují webové stránky MŠ.
- Účastní se třídních schůzek, besídek a různých akcí pořádaných MŠ.
- Spolupracují s MŠ při výchově a vzdělávání dětí, jsou dětem vzorem a příkladem, vedou je k uplatňování zdvořilostních návyků (zdravení, děkování atd.)
Co dítě do MŠ potřebuje?
- Přezůvky s pevnou patou – ne na zavazování
- Oblečení pro pobyt ve třídě v závislosti na ročním období s kapsou na kapesník. Nevhodné je oblečení na zapínání na ramenou nebo zádech a jiných nepřístupných místech, zavazování nebo těsné oblečení
- Oblečení a obuv pro pobyt na školní zahradě
- Pyžamo na odpočinek
- Náhradní prádlo a oblečení
- Pláštěnku
- 2 stejné hrníčky na pitný režim (ve třídě a na zahradě)
- 2 ks roušek (v sáčku v šatnové skříňce)